Heremitage
«Terug naar het overzicht

Mijn kind is intelligent maar op school komt het er niet uit.

85a40726ba78be4f56c87a2fc6b173c8

Kinderen hebben vaak moeite om zich te concentreren. Ze komen vanuit leven vanuit hun gevoel en moeten dan de schakeling gaan maken naar leren lezen, rekenen, schrijven. We weten allemaal wel dat we twee hersenhelften hebben en dat de ene kant je gevoelskant is en de andere kant je rationele kant. Maar hoe werkt het nu eigenlijk als je moet leren en de volgende dag ook nog weten wat je geleerd hebt.
Heel duidelijk werd mij dit in mijn werk als healer. Tijdens het healen zit ik volledig in de gevoelskant. Daar heb ik het bereik naar mijn heldere vermogens. Het viel mij wel altijd al op als ik een sessie had gedaan ik ineens moeite had met rekenen. Er moet afgerekend worden, een nota geschreven en dat koste mij behoorlijk veel moeite direct na de sessie. Het rekenen zit aan de ratio kant dus dat betekent dat ik nog in mijn gevoelskant zat. Vervolgens merkte ik op dat als ik een cliënt ontmoet als ik niet “aan” sta. Dus niet in de healingstand waarbij de rechter hersenhelft op volle kracht staat, ik mij niet kan herinneren, wie die persoon is, wat ik er mee gedaan heb. Welke informatie ik heb gegeven. Het is totaal blanco. Nu heb ik een gemeten iq van 168 dus aan intelligentie zal het niet ontbreken. Zo kwam een cliënt aan de deur terwijl ik nog maar net binnen was. Ik ontving haar en stelde mij aan haar voor. Ze keek heel verbaast want ze was een paar weken geleden ook geweest. Ze zei mij dat ook. Toen startte ik de sessie op en met dat ik van hersenhelft wisselde wist ik alle informatie weer die bij deze cliënt hoort. Ze was erg verbaast over deze schakeling. Maar wat het dus aantoont is dat als je studeert in een bepaalde staat van zijn, dan moet je die staat van zijn de volgende dag ook kunnen oproepen. Dus in ontspannen toestand in je gevoelskant studeren en de volgende dag beetje zenuwachtig aan je repetitie beginnen waardoor je in je ratio kant komt geeft nogal problemen. Je herinnert je niets of nauwelijks. De bekende black out. Maar als je dit nu begrijpt kun je dus de brug oversteken naar je andere hersenhelft om daar de informatie op te halen die je er gisteren in hebt gestopt. Zo krijg je dus weer de regie over je kennis. Kleine kinderen kun je een mooie visualisatie laten doen waarbij ze van de prachtige groene wereld met al hun fantasie oversteken naar de boekenkasten of computers of wat maar leuk is voor ze, waar o.a. hun sommen en taal opgeslagen liggen. Zo kun je dromerige kinderen hun intelligentie optimaal laten benutten. Ook het maken van een toets wordt hierdoor eerlijker omdat het kind het wel kan maar even niet bij de informatie kan komen. Dit foefje werkt geweldig. Bij klein en grote kinderen.
Dan wil ik nog iets verduidelijken over de aansturing van het lichaam door de hersenhelften. Als je rechtshandig bent wordt dit aangestuurd door de linker hersenhelft, de ratio kant dus. Ben je linkshandig, dan wordt het door de rechterkant aangestuurd. Dus de gevoelskant. Dat verklaart waarom kinderen zoveel moeite hebben met schrijven als ze linkshandig zijn. Het foefje met de hersenhelften brug kan helpen om te onderzoeken of het kind toch niet rechtshandig kan schrijven. Veelal zitten ze zo erg in hun gevoelswereld dat het schrijven alleen maar links lukt. Laat je ze oversteken naar links dan zou hun rechterhand makkelijker aan te sturen zijn. Het voelt ook zo naar voor deze kinderen als ze zonder foefje toch rechts moeten schrijven omdat de hersenen dan in de knoop gaan voor hun gevoel. Doe voor jezelf maar eens de test en ervaar de beiden hersenhelften bewust. Doe je voordeel ermee.

Met warme groet,

Marianne Looij


«Terug naar het overzicht